Fanatiske oplevelser i Battambang

Hvad der skulle have været Cambodjas Mount Rushmore, desværre løb de tør for penge…

Jeg var lige ankommet med bussen fra Siem Reap. Jeg undgik at tage en tuk tuk fra busstationen, da de aggressive chauffører irrriterede mig voldsomt, i stedet hoppede jeg ombord på den gratis lokale bus ind til byen – vel og mærke mens den kørte! De lokale klappede nærmest af mig, da jeg kom ombord og gjorde straks et sæde klar til mig med store smil på læberne. Det var vist ikke så tit, at de så en blegfis med blondt hår ombord på deres bus!

Jeg blev sat af midt i byen og blev hurtigt sendt mod mit hostel på 1½ street, men det var som om at gaden ikke fandtes! Jeg kunne finde 1st street, 2nd street og 2½ street, men ikke 1½ street…Efter lidt hjælp fra de lokale lykkedes det da! Da jeg ankom til hostellet, så satte jeg mig straks ved et bord for at spise frokost og cirka 30 sekunder senere havde jeg fået en invitation på at besøge Battambangs seværdigheder med en flok af solorejsende!

Templer, grotter og flagermus i Battambang

Gruppen, Caroul og jeg var tydeligvis de eneste, som hørte efter og viste respekt overfor Buddha, som vores chauffør havde befalet os at gøre

Jeg kunne faktisk ikke have bedt om en bedre start på solorejsen! Det var kun 4. dagen på min backpacker solorejse og her sad jeg med en invitation til at joine en gruppe af solorejsende på en eftermiddagstur rundt i Battambang. Et par timer senere kom der to tuk tuks, inklusiv batman tuk tuk’en, kørende hen til hosteldøren. Vi fordelte os i de to tuk tuks og så gik turen ellers mod bat caves.

Byens høstmaskine og den lokale skole

Vi kom hurtigt ud af byen og kom til rismarkerne. Her så vi byens eneste høstmaskine. Vores chauffør fortalte stolt, at de havde fået høstmaskinen, her i Cambodjas anden største by, for blot to år siden. Nu gik det jo meget hurtigere med at høste og bønderne slap for at blive bidt af de kobraer som ofte gemte sig blandt risene, til gengæld koster det også 160 dollars/hektar, at leje høstmaskinen. Vi kørte mod bat caves og kom til en lille skole. Børnene kom løbende ud af skolen og vinkede begejstret!

Smuk natur i Battambang

Udsigten fra toppen var bestemt ikke dårlig!

Killing caves i Battambang

Killer Cave

Templer og Killer Cave

Vores tuk tuk chauffør endte med at komme til at fungere, som guide på turen op ad bjerget, da han var den bedste, af de to chauffører, til engelsk. Vi besluttede os for at gå op af stien af bjerget og blev belønnet med den ene smukke udsigt efter den anden. På toppen af bjerget ligger Banan templet. Vores chauffør fortalte om templets betydning. Jeg må ærligt sige, at jeg ikke rigtig hørte efter, jeg havde simpelthen fået set nok templer, så jeg brugte i stedet tiden på at tage billeder af templet og den flotte udsigt.

Vi besøgte Killer Caves, som blev brugt som en henrettesesplads under Pol Pots regime. Pol Pot kom til magten i 1975 og slog 1/4 af den cambodjanske befolkning ihjel under sin regeringstid (læs mere om det her). Hulen er dog lavet om til et mindested i dag. Vores chauffør fortalte om de forfærdelige hændelser, mens tårene pressede sig på, som skete den gang og ja, han havde selv mistet familiemedlemmer dengang. Han fortalte også at de unge i Cambodja desværre ikke lære om den del af landets historie og at han var overbevist om at det var et bevidst valg fra regeringens side, da flere af Pol Pots håndlangere stadig er en del af regeringen. Forfærdeligt!

Battambang, det uberørte Cambodja

Solnedgangen på vores “hemmelige” spot

Den bedste solnedgang i Battambang og flere tusind flagermus

Solen var ved at gå ned og vores chauffør kendte det perfekte sted, at se solnedgangen fra. Så vi forlod turister og andre rejsende, gik tilbage til toppen og klatrede ud på nogle klipper. Her kunne vi sidde og nyde den smukkeste solnedgang i Battambang, helt alene. Vi måtte dog droppe, at se hele solnedgangen, da vi ikke ville gå ned af bjerget i mørke.

Vi kom ned til bunden af bjerget og sluttede os til flokken af turister og rejsende, som ventede på at se flagermusene tage på jagt. Vi ventede længe, men det var ventetiden værd, da en stort stribe af flagermus væltede ud af hulen! Der var tusindvis af dem og det var umuligt, at se enden på rækken. Da flere blev ramt af ukendt væske fra flagermusene besluttede vi os for at køre tilbage til byen.

Flagermus i Cambodia

Bat Cave

En glemt rygsæk

En flok lokale børn havde dog opdaget en glemt rygsæk, så vores chauffør besluttede sig for at finde ejeren. Mørket have forlængst opslugt landskabet. Kun vores lygter og affaldet, som blev brændt af i vejkanten oplyste vejen. Den giftige røg fra affaldsbrændingen nåede vores næser og vi blev nødt til at holde tøj for næse og mund for at holde den værste røg væk. Vores chauffør kørte med hastig fart for at indhente de andre tuk tuks. Vi overhalte den ene efter den anden tuk tuk, mens han råbte: “Did any of you forget your bag?” passagerne troede, at han lavede sjov, men da vi bekræftede at den var god nok gik alvoren op for dem.

Vi fandt ikke tuk tuk’en med ejermanden i, men da vores chauffør havde spurgt alle på vores vej og fordi de kender hinanden, så fik han pludselig et opkald da vi var kommet tilbage. En af hans kollegaer kørte rundt med ejermanden, som lettet og lykkelig fik sin taske tilbage. Vi var ellers blevet advaret på forhånd af en turist, som hårdnakket påstod at børnene ville stjæle alt hvad der var værd at stjæle. Det viste sig jo heldigvis, at være forkert!

batmobil cambodja

Cambodjas Batman reddede heldigvis dagen!

Informationer og tips

Pris:

15 dollars (+ drikkepenge) for at leje en tuk tuk med chauffør hele dagen – Vi kunne sidde fire i hver tuk tuk

Tip:

De fleste tager på tur til små landsbyer og the bamboo train (en tur gennem landskabet på bambuspinde) om formiddagen og denne tur om eftermiddagen. Det havde min gruppe også gjort og de var begejstret, selvom det var turistet, men jeg var kun med på “eftermiddagsturen” da jeg ankom til Battambang omkring kl 13 🙂 Bamboo train koster 5 dollars at prøve

Tine

Siden jeg var barn har jeg drømt om at tage ud og rejse. I år 2011 tog jeg for første gang afsted på en længere rejse. Det endte med at blive seks måneders solorejse og siden har jeg blot forsat med at rejse. Jeg elsker kultur, at se steder som jeg ikke har set før og mødet med de lokale. Jeg rejser sjældent med en guidebog eller kort, da jeg er ret god til at finde vej og elsker at gå på opdagelse. Til gengæld er også jeg utrolig god til at miste mine ting og burde snart indberegne erstatning for mistede ting i mine budgetter....

Tak fordi du læser med!

4 Comments

1. WOW sikke en skøn tur du havde med en masse bonus oplevelser. Dejligt at læse at fordomme omkring børn der stjæler bliver gjort til skamme og at vores medmennesker selvfølgelig er venlige og hjælpsomme 🙂
    Fed oplevelse, Tine og kan helt klart sætte mig ind i mætnings punktet for at have set alllllttt for mange templer og at man bare ikke orker flere, da de egentlig ligner hinanden alle sammen.
    Sikke en tuk tuk guide i var heldige at få, ikke sikkert i havde fået oplevet den smukke udsigt og flagermusene så……
    Dejligt indlæg og tak fordi du tog mig med til Cambodia 🙂
    /Annette

1. Ja, det var en rigtig skøn tur! Er så glad dor at jeg blev spurgt om jeg ville med! Endte med at rejse med flere af dem senere 🙂 Ja, det er jeg også glad for! Selvfølgelig skal man passe på sine ting (og ikke efterlade dem alle mulige mærkelige steder), men langt de fleste mennesker er jo heldigvis ærlige og hjælpsomme 🙂 Puha, ja det der templer får jeg hurtigt nok af i Asien! Ja, vi var rigtig heldige, den anden kunne knap nok et ord på engelsk. Det har virkelig stor betydning for sådan en tur. Heldigvis kunne vi jo alle få glæde af ham da vi kom til bjerget 🙂 Det var en rigtig fedt tur! Det var da så lidt, tak fordi du læste med, Annette 🙂

1. Tusind tak, det er jeg da glad for at høre! 🙂 Det var en rigtig spændende tur og klart anbefalelsesværdig! Jamen, det var da så lidt, jeg håber at det gav lidt inspiration 🙂