Bagan Myanmar

Efter en god nats søvn befandt vi os nede på gaden og var netop ved at forhandle os til en billig leje af elcykler. Den oprindelig plan var egentlig, at bruge almindelige cykler, men min mors forstuvet fod satte en stopper for den plan. Dagen forinden havde vi forhørt os om priser på den ene side af gaden, men på den anden side var de 2000 kyat (10 kr) billigere, så vi skyndte os at leje dem der.

Bagan - Burmas største turistattraktion

Myanmars største turistattraktion

Ingen af os har prøvet en elcykel før og vi syntes at denne mindede mere om en scooter end en elcykel. Vores udlejer forsikrede os om, at det altså var en elcykel, for denne kunne kun køre 30 km/t, hvorimod at en scooter kunne køre hele 40 km/t – det er jo også en kæmpe forskel! Efter en lidt usikker start kørte vi nu i fuld hast mod Bagensletten. Vores første stop blev i en lille landsby med et tempel, som de havde anbefalet på vores hotel. Templet var fint, men vi havde efterhånden set en del i Asien, så der skulle lidt til at imponere os.

En ældre mand i landsbyen blev noget så nysgerrig på vores cykler. De lignede scootere med pedaler, så han blev lidt forvirret. Vi fortalte ham, at det var elcykler og han virkede meget imponeret. Vi var ikke i tvivl om, at Bagan er Myanmars største turistattraktion, for over alt omkring os stod sælgere, som ihærdigt prøvede at sælge os netop deres skål eller maleri. Ikke noget vi ellers oplevede i Myanmar.

Læs også: Gode restauranter i Burma

lokale oplevelser i Bagan, Burma

Magiske hoppebilleder

Vi futtede videre på vores elcykler. Jeg følte mig ærlig talt lidt bedstemor-agtig, da vi tøffede rundt på vores elcykler, men vi kunne heller ikke bruge pedalerne, da de var alt for stramme! Vi undgik generelt de store templer og kørte ofte bagom dem, så vi slap for turisthorderne.

Vi nåede et et par små templer og en lille lokal dreng kom løbende, mens han råbte: ”Hallo!”. Vi troede først, at han bare vil hilse på, som så mange andre lokale ellers gjorde, men det bliver hurtigt klart, at han ville sælge os postkort. Han var ret aggressiv og forsatte med at plage. Vi valgte den lette løsning; at ignorere ham.

Jeg fik min mor til at tage nogle hoppebilleder af mig og pludselig blev han stille. Han så helt fascinerende til, mens jeg gang på gang hoppede for kameraet og jeg valgte at invitere ham med. Først var han ikke helt sikker på, hvad det egentlig gik ud på, men der gik ikke længe, før han fangede den.

Den lille dreng blev så begejstret, at han begyndte at slå vejrmøller. Han prøvede ikke længere, at sælge os noget, men fulgte os i stedet rundt blandt templerne. Vi havde tydeligvis fået en ny ven og tænk at det skyldtes nogle simple hoppebilleder! Der kom andre turister og vores ven smuttede tilbage på arbejde.

Læs også: Bådtur og opdagelse på den magiske Inlesø

en punktering i Bagan

En punktering midt ude i ingenting

Vi besluttede os for at tage videre, men vi nåede ikke langt på vores cykler. Min cykel skred på grusstien og jeg kunne ikke styre den. Forhjulet var punkteret. Så stod vi der midt i ingenting med et fladt dæk. Vi var dog heldige, for i samme øjeblik kom en lokal mand forbi. Han tilbød at fikse den og vi måtte selv bestemme prisen. Det viste sig, at det var drengens far. Vi fik slæbt cyklen over til deres lille hus.

Et lille repost blev børstet rent for støv, så vi kunne sidde der. En kande te, lidt peanuts og nogle kiks blev sat frem til os. Selvom vi var sultne, så spiste vi ikke særlig meget, da familien tydeligvis var fattige. Familiens drenge blev sat på lappe-opgaven, men de gjorde det åbenbart ikke godt nok, så faren lavede lige det hele om. Udsigten var smuk, så vi kunne heldigvis være strandet værre steder. Vi takkede familien for deres gæstfrihed og betalte dem lidt for deres arbejde, inden vi vinkede farvel og forsatte på vores eventyr.

Læs også: Overvældende skønhed ved Shwedagon Paragoden

templer i Bagan

En fantastisk afslutning og endnu et uheld

Bortset fra cyklerne så følte vi os lidt som Indiana Jones, da vi udforskede templerne. Vi kom til et lille tempel med en masse folk, som gik på toppen. Først blev vi forarget, men da jeg fandt en trappe til taget, fandt vi ud af, at det var bygget til, at man kunne gå på toppen. Jeg blev nysgerrig på udsigten og gik selvfølgelig derop. Udsigten var helt fantastisk! Overalt stod der røde templer omringet af den tætte junglelignende natur! Jeg fik hurtigt min mor op ad trappen, så vi kunne nyde den fantastiske udsigt sammen.

Vi besluttede os for at køre tilbage til hotellet efter nogle fantastiske timer på bagansletten. Pludselig begyndte min mors cykel at virke ustabil. Den kunne ikke holde samme hastighed og pludselig stoppede den. Vi vidste ikke hvor langt vi var fra byen, men en ting er klart, vi havde brug for strøm, hvis vi skulle gøre os nogle forhåbninger om at komme tilbage.

must sees i Burma

Min mor stoppede to på en scooter. De ringede til vores firma, som ville komme med et nyt batteri. Vi takkede mange gange og stillede pænt op til et billede, da de spurgte om de ikke måtte tage et af os, inden de kørte videre. Flere lokale stoppede og spurgte om de kunne hjælpe, men vi kunne ikke gøre andet end at vente. De to fyre, som vi stoppede, kom endda tilbage for at tjekke om det hele var som det skal være. Heldigvis, var vi åbenbart ikke langt fra byen og vores nye batterier kom hurtigt. Vi kunne ikke lade vær med at grine over det hele; punkteringen og dette. Det var heldigvis ikke noget, som kom til at ødelægge vores oplevelser på sletten

Informationer og tips

Pris:

4000 kyat  (20 kr) for cykelleje

+ 20 dollar  (140 kr) for at komme ind på Bagan området

Tip:

Mange af de store templer er meget besøgt, så vil du undgå masserne, så besøg nogle af de lidt mindre templer. De er nemlig også rigtig flotte! Tag evt. også ruterne bag templerne, så undgår du at køre sammen med alle andre 😉

Læs også: Mit rejsebudget for Burma

Tine

View posts by Tine

Siden jeg var barn har jeg drømt om at tage ud og rejse. I år 2011 tog jeg for første gang afsted på en længere rejse. Det endte med at blive seks måneders solorejse og siden har jeg blot forsat med at rejse. Jeg elsker kultur, at se steder som jeg ikke har set før og mødet med de lokale. Jeg rejser sjældent med en guidebog eller kort, da jeg er ret god til at finde vej og elsker at gå på opdagelse. Til gengæld er også jeg utrolig god til at miste mine ting og burde snart indberegne erstatning for mistede ting i mine budgetter….

Tak fordi du læser med!

4 Comments

1. Tak for en god indlevende beskrivelse fra dig, Tine. Et smukt område i har bevæget jer rundt i med dejligt kontakt til de lokale men……..
    Jeg tror egentlig at jeg ville holde mig fra cykler om det så er de alminelige eller elektriske cykler. Ved ikke hvad det er med jer og cykler men synes ikke lige at i har så meget held med dem.:-)

1. Det var så lidt. Er glad for at du kunne lide den 😊 det var et rigtig smukt område! Haha, du har nok lidt ret, havde dog ikke problemer, da jeg cyklede i Cambodja 😉 og i Bagan er de vant til cykler og viser god hensyn. Det kan klart anbefales, specielt hvis man ikke gider sidde i hestevogn i mindst 5 timer 😉 Heldigvis, så var det jo ikke det store problem at punktere, takket være de lokale 😊

2. Ja folk var helt vildt søde. Dem som ringede efter et nyt batteri vendte endda tilbage for at se, om alt var ok.
    Det var super flot på sletten. Cykler var nok det bedste at blive transporteret på i det område,bil og minibus ville slet ikke have givet samme oplevelse.

1. Det var de! Det er da også rigtig nok 😊 Nej, det havde det ikke og man havde nok også kun besøgt de store templer….cykel er klart at fortrække!