Rejseblog: En happy ending i Bangkok

Jeg har været på utal af natbusser og mange af dem er egentlig rimelig ens, men der er mindst en jeg ikke glemmer. Nemlig min natbus fra Koh Samui til Bangkok. Jeg havde været væk i lidt over en måned og havde mildes talt ikke fået den bedste start og denne bustur hjalp ikke meget på humøret.

En dårlig start på Thailand

Jeg havde lige haft en fantastisk måned i Malaysia, hvor jeg blandt andet havde været på safari på Borneo, dykket ved et af verdens bedste dykkersteder, Sipadan, set teplantager i Cameron Highlands og meget mere. Dog havde jeg også været ramt af en slem madforgiftning mod slutningen af min tur i Malaisa, men Thailand startede knap så godt som Malaysia.

Koh Samui, Thailand

Jeg startede på Koh Phi Phi, da alle, som jeg havde mødt, havde talte begejstret om øerne, men det var ikke lige min stil. Øerne var smukke, men desværre viste det sig at være noget af en partyø, hvor rigtig mange backpackere ikke havde den store respekt for den lokale kultur. Det var sjovt, at holde fødselsdag på øerne, men desværre druknede min mobil i lidt havvand under en bådtur og jeg var blevet godt og grundigt snydt med transport til øerne – øv!

Jeg tog hurtigt videre, men var i tvivl om hvor jeg skulle tage hen. Mange anbefalede Koh Samui, men den ø faldt heller ikke lige i min smag. Overalt så jeg tyske mænd, som lige skulle ned og have en ung thailandsk kæreste – føj! Der var jo heller ikke nogen andre backpackere, der hvor jeg var endt, så jeg følte mig også ensom. Derfor tilbragte jeg heller ikke meget tid på Koh Samui og bookede hurtigt en bus videre til Bangkok.

Læs også: Når paradiset gør rejselivet surt…

natbus fra Koh Samui til Bangkok

Manglende alarmklokker og de mange tuk tuks

Jeg gik til forskellige turbureauer for at høre, hvad en natbus ville koste. En dame på et kontor ringede rundt, men alt var udsolgt til den efterfølgende nat. Så jeg rejste mig op for at gå, så jeg kunne overveje mine muligheder og eventuelt forhøre mig andre steder. Men hun fortalte mig, at hun lige ville prøve et andet selskab, som tilfældigvis havde en plads. Alarmklokkerne burde ringe over, at hun ikke havde forsøgt sig hos det selskab tidligere, men jeg var lettet over at komme videre, så greb muligheden.

Dagen efter blev jeg samlet op af en bus. Jeg blev et par gange sat af forskellige steder og blev så samlet op af en anden bus. Det er ikke usædvanligt i Asien. Sent på aftenen blev vi sat af på en tilfældig restaurant og blev så samlet op af tuk tuks som skulle køre os hen til dagens sidste bus.

Flere tuk tuks blev fyldt til randen, men en af dem ville kun have en enkelt passager med. En kvinde hoppede lidt modvillig ombord, mens den næste tuk tuk forsøgte at tage dobbelt så mange passagerer med end der var plads til og til sidst endte i alligevel alle det samme sted.

Læs også: Unikke oplevelser ved Wat Pho, Bangkok

Bangkoks bagside

Midnatsbussen, en frygtelig nat

Klokken nærmede sig midnat, da vi kom ombord på den sidste bus. Vi satte kursen mod Bangkok. Bussen bumlede afsted. Benpladsen var spartansk og jeg havde svært ved at falde i søvn. Kvinden ved siden af mig anbefalede, at jeg satte en lås på min lille rygsæk, da hendes veninde havde haft problemer på netop denne rute. Så det gjorde jeg selvfølgelig.

Nogle timer senere var jeg endelig ved at falde i søvn, da jeg pludselig mærker noget ved mine fødder. På et splitsekund var jeg lysvågen. Jeg kiggede ned på mine fødder og så en lille thai mand liggende under sædet foran mig, mens han ledte efter lynlåsen på min rygsæk.

Jeg endte med at trampe på mandens arm og han kryber hurtigt væk igen. Helt chokeret sad jeg tilbage i mit sæde. Jeg kunne hverken råbe eller sige noget, så chokeret var jeg. Jeg burde have råbt så højt, at jeg havde vækket alle, så alle kunne få deres penge retur.

Læs også: Mit rejsebudget for Thailand – hvad koster det at rejse i landet?

Bangkok fra søsiden

En lang gåtur gennem Bangkok

Kort tid efter kørte vi ind på Khao San Road. Det var tidligt om morgenen og de sidste var på vej tilbage til deres hostel efter en lang bytur. Jeg havde på forhånd booket et hostel, som jeg troede lå tæt på Khao San Road. Jeg spurgte en politimand om vej og han sendte mig væk fra Khao San Road. Jeg gik længe og blev i tvivl om, han har sendt mig i den rigtige retning.

Jeg spurgte flere om vej og alle sendte mig i samme retning. Det måtte være rigtigt. En dame fortalte mig, at det bare lå nede om hjørnet. Yes, endelig! Jeg gik ned om hjørnet, men der lå ikke noget hostel. Måske hun havde misforstået mig. Så jeg spurgte en anden, som sendte mig samme sted hen. Flere gange bliver jeg sendt det samme sted hen, men der er intet hostel.

Læs også: Når en katastrofe forhindrer en anden – reddet af en tyfon i Taipei
thailændere på en motorcykel

Jeg endte med at gå forbi den samme gruppe mennesker flere gange, da en backpacker pludselig spurgte: “Er du okay?”. Træt efter en hård nat brød jeg næsten sammen foran dem. De kunne se, at jeg har haft en hård nat og inviterede mig til at joine dem. Jeg fik en øl og lidt at spise, mens deres thailandske venner fandt ud af hvor mit hostel lå og skaffede en taxa, som kendte det område. Solen stod op og farvede himlen rød. Det var et magisk øjeblik som mindede mig om det bedste ved at rejse. Det var et øjeblik som jeg ikke kunne have planlagt, det mindede mig om at det hele nok skulle gå og gjorde at jeg med et øjeblik forelskede mig i Bangkok 🙂

Først udgivet i 2015 på engelsk, oversat 2017

Follow

Tine

View posts by Tine

Siden jeg var barn har jeg drømt om at tage ud og rejse. I år 2011 tog jeg for første gang afsted på en længere rejse. Det endte med at blive seks måneders solorejse og siden har jeg blot forsat med at rejse. Jeg elsker kultur, at se steder som jeg ikke har set før og mødet med de lokale. Jeg rejser sjældent med en guidebog eller kort, da jeg er ret god til at finde vej og elsker at gå på opdagelse. Til gengæld er også jeg utrolig god til at miste mine ting og burde snart indberegne erstatning for mistede ting i mine budgetter….