Rejseguide: Trekking op ad Table Mountain

Du kan ikke sige Cape Town uden at sige Table Mountain. Da jeg elsker trekking besluttede jeg mig straks for at trekke op ad Table Mountain da jeg kom til byen. En trekkingtur, som bød på en uventet overraskelse.

Det var tidlig morgen og solen var langt fra at stå op. Vi stod i hostellets køkken under en enkelt glødende pære og pakkede dagens mad og drikke. Dørklokken ringede – vores taxa var her. Vi var i alt fem der skulle på tur: Nyasha  (vores guide fra Zimbabwe), Jantine fra Holland, Marvel og Ashra fra Kina og jeg. Vi kørte til Kirstenbosh Botanical Gardens, hvor Nyasha fik os ind gratis.

Solopgang i Kirstenbosh Botanical Gardens

Nogen havde ikke medbragt ordentlig fodtøj til at trekke op af Table Mountain

Solen tittede frem over horisonten netop som vi gik i gennem parken. Vi fik taget et par billeder og forsatte mod bjerget.

Jeg havde været lidt bekymret for om mit knæ nu kunne holde til at bestige et bjerg, men det skulle vise sig ikke at blive det største problem. Marve og Ashra havde besluttet at trekke op af Table Mountain i et par converse sko…som de hurtigt fandt ud ikke var det smarteste fodtøj til at bestige et bjerg i.

Vi blev gentagende gange nødt til at stoppe så de kunne holde pauser for deres ømme fødder  (og selfies…). Turen bød på træstier, hop mellem store sten og små bække samt vandfald. Temperaturen steg gradvis og vi smed flere og flere lag tøj, som dagen skred frem.

Læs også: Billig safari i Kruger Nationalpark

trekking op ad Table Mountain
Ashra, Marve og Nyasha på vej mod toppen

Udsigt fra Table Mountain

Den første af mange belønninger

Bjerget begyndte at flade lidt ud som vi kom tættere på toppen. Vi blev belønnet med en ubeskrivelig udsigt over Cape Town. En udsigt vi havde helt for os selv! Jeg blev ved med at tro, at nu måtte vi snart nå toppen, men turen forsatte bare. Men betyder det egentlig noget når man har en smuk udsigt på hele turen?

hiking/trekking Sydafrika

En magisk overraskelse

Vi forsatte til vi nåede en bunke småsten, men på toppen af stene stod et kors. Nyasha undrede sig lidt, der plejede ikke at stå et kors der. Vi gik lidt videre og fandt en plateau, hvor vi kunne sidde og spise frokost med udsigt over Cape Town og de omkringliggende bjerge. Det viste sig, at det var tre sydafrikanske præster, som havde slæbt korset næsten helt op til toppen af Table Mountain.

en magisk og uventet oplevelse på Table Mountain
Den syngende præst

Det viste sig, at være påskelørdag, et faktum, som vi alle havde glemt. De tre præster holdt en lille prædiken og uddelte red bull og en muffin til alle som nadver til alle som sad på plateauet.

Kort tid efter rejste en af præsterne sig op og begyndte at synge salmer. Hans stemme var kraftfuld og rørende. Pludselig slog han over i opera. Vi sad alle stille og lyttede til hans sang og nød de smukke omgivelser! Det var en hel uventet oplevelse, som rørte os alle dybt. Det er oplevelser, som disse man ikke kan planlægge og som man vil huske for altid.

Læs også: Om min mærkeligste taxatur i Cape Town

Cape Town, Sydafrika

Nyasha med udsigt over Cape Town. En udsigt som han har set mange gange 🙂

naturoplevelser i Cape Town

Møder med flere utrolige lokale

Vi gik tættere mod toppen, men besluttede os for ikke at gå helt op til alle de andre turister. I stedet gik vi ned af bjerget igen og nød nogle af de mange udsigtspunkter på vejen derned.

Vi forsatte af Plettenbergs Trail. Det var tydeligvis en mere populær rute. Vi var ikke længere alene, men udsigterne var stadig smukke. Trinene ned af bjerget var hårde mod knæet, så vi måtte tage lidt flere pauser end hvad jeg følte var helt godt for min værdighed. Særligt, da vi blev overhalet af en gruppe mænd på 70+ 😉

Vi mødte en anden sej lokal, som lige havde afsluttet Cape Town maraton som nummer to og besluttede sig for at bestige Table Mountain. Respekt!
sydafrikaner
En mand, som lige havde løbet et maraton og dernæst besteg et bjerg!

Vi nåede bunden af bjerget og var glade for en fantastisk tur. Vi oplevede langt mere end forventet! Det kan klart anbefales at trekke op af Table Mountain, hvis du er i byen 🙂

Tine

View posts by Tine
Siden jeg var barn har jeg drømt om at tage ud og rejse. I år 2011 tog jeg for første gang afsted på en længere rejse. Det endte med at blive seks måneders solorejse og siden har jeg blot forsat med at rejse. Jeg elsker kultur, at se steder som jeg ikke har set før og mødet med de lokale. Jeg rejser sjældent med en guidebog eller kort, da jeg er ret god til at finde vej og elsker at gå på opdagelse. Til gengæld er også jeg utrolig god til at miste mine ting og burde snart indberegne erstatning for mistede ting i mine budgetter.... Tak fordi du læser med!

2 Comments

1. Super, det ser sgu skønt ud. Det må have været en ret vild oplevelse. Drømmer om en dag at besøge Table Mountain men ligefrem at gå den tur…. hmmm det bliver det aldrig til men nyder da at læse om din oplevelse. Fedt tak fordi du delte den, havde slet ikke set du havde den på dit site 🙂

1. Det var så skønt! Udsigten er formidabel!! Så er det godt, at man også kan tage en kabelvogn op 😉 så kan man jo bare gå rundt på toppen 🙂 jamen tak fordi du læste den og gad at kommentere! Jeg er glad for at du nød at læse den 🙂